26 Mart 2010 Cuma

11. Sınıf 1.Dönem 1. Sınav Soruları

HADİS SORULARI

*Hz. Muhammed’in Beşeri yönünü gösteren ayeti manasıyla yazınız.

____________________________________________________________________

De ki ben de sizin gibi bir insanım ,bana ancak ilahınızın bana tek bir ilah olduğu vahyediliyor.

*Hz. Muhamed’in peygamberlik yönünü gösteren ayeti manasıyla yazınız.(Fussilet 6)

____________________________________________________________________

Kendilerine peygamber gönderilenlere mutlaka soracağız.Peygamberlere de elbette soracağız.

*Peygamberimizin sünnetlerinden beş tanesini yazınız.

Tevhid , 5 vakit namaz , cihad , adalet , haksızlık karşısında susmaması , tebliğ

*”Eferaeyte…” diye başlayan ayetin devamını manasıyla beraber veriniz.

____________________________________________

Arzularını edineni görmüyor musun?

*”men yudıi” diye başlayan ayetin devamını manasıyla beraber yazınız.

__________________________________ Kim rasüle itaat ederse Allaha itaat etmiş olur

*Hadis ilmi ne demektir?

Hadis ilmi , Hz. Peygamberle ilgili rivayetleri senet ve metin yönüyle inceleyen , hadisleri değişik yönleriyle değerlendiren ve bu değerlendirmenin usul ve kaidelerini belirleyen ilim dalıdır

*Rivayetü’l Hadis ne demektir?

Rivayetü’l Hadis ilmi , Hz. Peygamberin söz , fiil ve takrirleriyle ilgili rivayetlerin belirlenmesini ve sonraki nesillere aktarılmasını konu edinmiştir.

*Dirayetü’l hadis ne demektir?

Dirayetü’l hadis ilmi hadisin sened ve metninin incelenmesi ile ilgili kuralları tespit eder ve hadisin gerçekten Peygambere ait olup olmadığını ölçülerini belirler.

Hadis ilminin amacı nedir?

Hadis ilminin amacı , Hz. Peygamberin söz , fiil ve takrirlerini , ahlak ve vasıflarını doğru olarak tespit edip sonraki kuşaklara aktarmaktır.

*Hadisin sözlük ve kavram anlamlarını yazınız

Hadis kelimesi sözlükte yeni olan , sonradan meydana gelen , söz ve haber anlamlarında kullanılır.Ancak hadis ilim dalı haline geldikten sonra bu kavram Hz. Peygamberin sözleri , fiilleri , ve taklitleri olarak tarif edilmiştir.

*Sünnetin sözlük ve kavram anlamlarını yazınız.

Sünnet sözlükte yol , gidişat, hal , tavır , yaşam biçimi , çığır , kanun gibi anlamlarda kullanılmaktadır……………………………………………………………………………………………………………………………………..

*Ravi nedir?

Hadisi senedi ile usulune uygun olarak nakleden kimseye denir.

*Rivayet-Mervi ne demektir?

Rivayet : Hz. Peygambere ait söz , fiil , ve taklitleri nakletme , aktarmak demektir.

Mervi : Aktarılan habere ise mervi denir.

*Senet- isnad ne demektir?

Senet terim olarak hadisi nakleden ravilerin isim zinciridir.

Senette yer alan raviler zinciri ile sözü rasülüllaha kadar dayandırmaya ise isnad denir.

*Metin nedir?

Metin , hadiste raviler zincirinden sonra gelen , Hz. Peygamberin sözünün yer aldığı kısımdır.

*Tarik nedir?

Tarik sözlükte yol anlamındadır.Bir hadis terimi olarak senetteki ravilerin isimlerinin sırasıyla zikredildiği kısma tarik denir.

*Tabaka nedir?

Tabaka aynı dönemde yaşamış birbirine yaşça yakın olan ravilerin oluşturduğu gruplara denir.Örneğin ; sahabe tabakası , tabiin tabakası gibi.Ayrıca hadis kitapları da özelliklerine göre tabakalar şeklinde tasnif edilmiştir.

*Cerh nedir?

Cerh sözlükte yaralamak kınamak anlamındadır.Hadis terimi olarak bir ravinin adalet ve zabt yönünden eksik olduğunun ,bu nedenle de rivayetlerin kabul edilemeyeceğinin belirlenmesidir.

*Ta’dil nedir?

Ta’dil sözlükte doğrultmak , düzeltmek, bir kimsenin suçsuzluğunu açıklamak , adaletini bildirmek anlamındadır.Hadis terimi olarak ravinin adalet ve zabt sıfatlarını taşıdığını,rivayetlerinin güvenilir olduğunu belirlemektir.Ta’dil edilmiş ravi ,siga ,sebt ve hüccet gibi olumlu vasıfları alınır.Ravilerin bu yönleriyle araştırılıp tetkik eden ilme cerh ve ta’dil ilmi denir.

*Metain –i aşere ne demektir?

Bir ravinin güvenilmez olduğunu gösteren on hususa denir.Bu on kusurun beşi ravinin adaleti beşi de zaptıyla ilgilidir.

A-)Ravinin adaleti ile ilgili olan tenkit noktaları

1-Ravinin hadis rivayetindeki yalancılığı

2-Ravinin günlük hayatında yalancılıkla itham edilmesi

3-Ravinin İslam’ın emir ve yasaklarına uyma konusundaki gevşekliği

4-Ravinin yeterince tanınmaması

5-Ravinin bid’at ehlinden olması

B-)Ravinin zaptıyla ilgili olan tenkit noktaları

1-Ravinin rivayetlerinde çok yanlış yapması

2-Ravinin dikkat etmesi gereken yerlerde gaflet göstermesi

3-Ravinin hadisin sened ve metninde doğru sanarak hata yapması

4-Ravinin sika(güvenilir) ravilerden birine muhalif olarak rivayette bulunması

5-Ravinin hafızasının zayıf olması

Hz.Muhammed’in Beşeri Yönü

Hz.Muhammed’in Beşeri Yönü

Allah(cc) ,peygamberini insanlar arasından seçmiş ve buyruklarını onlar vasıtasıyla insanlara iletmiştir.Dolayısıyla bütün peygamberler Allah’ın emirlerini insanoğluna ulaştırmakla görevli seçkin birer beşerdirler.Bütün beşeri özelliklere sahip Hz.Muhammed(sav)de Allah’ın insanlara indirdiği son ilahi kitap olan Kur’an-ı Kerim’i insanlara tebliğ eden ve dinin kendisiyle tamamlandığını son peygamber (hatemü’l enbiya) dir.O halde insanları doğruya ve iyiliğe çağıran,pek çok öğüt ve emirlerle dolu olan bu son ilahi mesajı insanlara ulaştıran Hz.Muhammed’in Müslümanlar için taşıdığı önem ve anlamın iyi bilinmesi gerekir.
Hz.Peygamberin insani yönlerini vurgulayan pek çok ayet vardır.Kur’an’da;
onun üzülmesi veya sevinmesi,acele etmesi ya da sabretmesi,hata etmesi veya isabet insani niteliklerine işaret eden pek çok ayet mevcuttur.Örneğin,
bir ayet mealinde şöyle buyrulmuştur; ‘’De ki:Ben(Allah’ın) elçilerin(in) ilki değilim ve(onların tümü gibi) ben de bana ve size ne olacağını bilemem,sadece bana vahyolunana uyuyorum çünkü ben sadece açık bir uyarıcım.’’

Hz.Muhammed’in Peygamberlik Yönü

Peygamberi diğer insanlardan ayıran en temel özellik onların vahiy almalarıdır.Bu anlamda Hz.Peygamber de sıradan bir insan değildir.O,bir insanda bulunabilecek bütün iyi ve güzel vasıflara sahiptir.Dürüst ve güvenilir biridir.Arkadaşları daha gençlik yıllarında onu ‘’Muhammedü’l-Emin’’ olarak tanıdıkları için ona ‘’Resulullah’’ demekte de zorluk çekmemişlerdir.Bu yüksek vasıflarından dolayı Allah onu Peygamber olarak seçmiş ve şöyle buyurmuştur:’’Muhammed Allah’ın Resulüdür…’’
Peygamberlik,insanların iradesine ve seçimine bağlı değildir.Peygamberler,Allah
tarafından seçilirler.Bu konuda Kur’an’da İbrahim suresinin 11. ayetinde,‘’…Allah,
kullarından dilediğine(peygamberlik) nimetini bahşeder…’’ buyurmuştur.Aldıkları
vahiy konusunda peygamberlerin tercih ve tasarruf hakkı da yoktur.Kur’an’da Hz.Peygamberin Allah’tan vahiy yoluyla gelen ilahi buyrukları gizlemeden,
eksiltmeden ve herhangi bir ilavede bulunmadan insanlara olduğu gibi ulaştırdığı vurgulanarak şöyle buyrulur;’’(Peygamber),bize isnat ederek bazı sözler uydurmuş olsaydı,mutlaka onu kudretimizle yakalardık.’’

HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI

HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI

1.Hadis İlminin Konusu ve Önemi

Hadis ilmi,Hz.Peygamberle ilgili rivayetleri senet ve metin yönüyle inceleyen,

hadisleri değişik yönleriyle değerlendiren ve bu değerlendirmenin usul ve kaidelerini belirleyen ilim dalıdır.Hadis ilminin amacı,Hz.Peygamberlerin söz,fiil,ahval ve vasıflarını bildirmektir.

Hadis ilmi, ‘’ Rivayetü’l-Hadis’’ ve ‘’Dirayetü’l Hadis’’ olmak üzere iki alt disiplinden oluşmaktadır.

Rivayetü’l-Hadis:Hz.Peygamberin söz,fiil ve takrirleriyle ilgili rivayetlerin belirlenmesini ve sonraki nesillere aktarılmasını konu edinir.Bu rivayetler ; sahih,cami,sünen,müsned ve mu’cem gibi hadis kitapları türleri içerisinde toplanmıştır.

’Dirayetü’l Hadis:Hadisin sened ve metninin incelenmesi ile ilgili kuralları tespit eder ve hadisin gerçekten Hz.Peygambere ait olup olmadığının ölçülerini belirler.

Hadis usulü olarak da bilinen bu ilim dalının amacı,rivayetin şartları ve çeşitlerini,

ravilerin taşıması gereken özellikleri belirlemek ve hadis metinlerini incelemektir.

Hadis ilminin amacı,Hz.Peygamberin söz,fiil ve takrirlerini ,ahlak ve vasıflarını doğru olarak tespit edip sonraki kuşaklara aktarmaktır.Hadis ilmi bu özelliğiyle Hz.Peygamberin tanınıp örnek alınması konusunda önemli bir hizmet görmektedir.

Zira Kur’an’ın bildirdiği gibi Hz.Peygamber Müslümanlar için her konuda ‘’en güzel örnek’’tir.Hz.Peygamberin tanınması ve Kur’an’ın doğru anlaşılması açısından da büyük bir önem taşır.

Hadis rivayetlerin kurallarıyla ilgili ilk uygulamalar hicri I.asırdan itibaren başlamıştır.Ancak bu uygulamalar yalnızca ravilerin güvenirliğinin sorgulanmasından ibaretti ve henüz yazılmamış sözlü kurallara dayandırılıyordu.

Hicri II. asrın başlarından itibaren tedvin çalışmaları başlamış ve böylece hadisler toplanmıştır.Hadis usulü ile ilgili müstakil ve kapsamlı eserlerin yazılması ise hicri IV.asrın başlarına denk gelmektedir.Bu süreç içerisinde hadis rivayetleri ile ilgili konular zamanla genişleyip sistematik bir hal almış ve böylece ‘’hadis’’ bir ilim dalına dönüşmüştür.

Hz.Muhammed’in Tebliğ ve Tebyin Görevi

3.Hz.Muhammed’in Tebliğ ve Tebyin Görevi

Tebliğ;sözlükte,taşımak,götürmek,ulaştırmak anlamına gelir.Peygamberlerin en temel görevlerinden biri ‘’tebliğ’’dir.Allah,Hz.Peygamberleri kendisine ilettiklerini tebliğ etmekle görevlendirilmiştir.O da bu görevini hakkıyla yerine

getirmiş ve veda hutbesinde bu tebliğ görevini yerine getirdiğine insanları şahit

tutmuştur.Kur’an’da,‘’…Peygambere düşen ancak apaçık bir tebliğdir.’’ buyrulmuştur.Allah Hz.Peygamberin bu görevini yerine getirmesi için teşvik etmiş

ve bu konuda karşılaşacağı tehlikelere karşı kendisini koruyacağını vurgulayarak şöyle buyurmuştur:’’Ey Peygamber!Rabb’inden sana indirileni tebliğ et.Eğer bunu yapmazsan onun verdiği peygamberlik görevini yerine getirmemiş olursun.Allah seni(inanmayan) insanlardan koruyacaktır.Allah,hakikati inkar eden insanları doğru yola iletmez.

Peygamberin görevlerinden biri de ‘’tebyin’’dir.Tebyin;beyan etmek,açıklamak,

izah etmek ve gerçeği ortaya koymak demektir.Bütün Peygamberler,sözlğ ve uygulamalı olarak bunu yerine getirmişlerdir.Hz.Peygamberde tebliğ ettiği vahyin içeriğini insanların anlamaları için gerektiğinde açıklamalar yapmıştır.İnsanların sorularını cevaplamış ve pek çok konuda onları düşünmeye yönlendirerek ayetleri daha iyi anlamalarına yardım etmiştir.Ayetlerin açık seçik anlaşılmasının en önemli sebebi,onun ayetleri bizzat yaşayarak sergilediği davranış ve uygulamalardır.

Hz.Peygamberin yaşantısı Kur’an’a uygun bir model oluşturmuştur.Bu anlamda Kur’an’da Nahl suresinin 44.ayetinde ,’’(O peygamberleri) apaçık belgeler ve kitaplarla gönderdik.İnsanlara,kendilerina indirileni açıklaman ve onların da (üzerinde) düşünmeleri için sana bu Kur’an’ı indirdik.’’ buyrulmuştur.

Peygamberlerin görevlerinden biri de ‘’teşri’’dir.Teşri;kanun ve hüküm koymak anlamına gelir.Peygamberler,yaşadıkları toplumda ortaya çıkan sorunlara çözümler getirmişlerdir.Onların tebliğ , teybin görevlerinin yanı sıra teşri sorumluluklarıda

vardır.Bu konuda A’raf suresinin 157.ayetinde şöyle buyrulmuştur;

’’O(peygamber);onlara iyilik emreder,onları kötülükten alıkoyar.Onlara iyi ve temiz şeyleri helal,kötü ve pis şeyleri haram kılar.Üzerlerindeki ağır yükleri ve zincirleri kaldırır.Ona iman edenler,ona saygı gösterenler,ona yardım edenler ve ona indirilen nura (Kur’an’a) uyanlar var ya, işte onlar kurtuluşa erenlerdir.’’

Bütün peygamberler gibi Hz.Muhammed de görev ve sorumluluklarını yerine getirken insanlardan kendisi için bir karşılık beklememiştir.Bu tutumları onların

dürüstlüğünün ve samimiyetinin en açık kanıtıdır.

Hz.Muhammed’e İtaat

4.Hz.Muhammed’e İtaat

Allah’a itaat,emir ve yasaklarına uymakla olur.Kur’an’da, ‘’Kim peygambere itaat eserse Allah’a itaat etmiş olur…’’ buyrulmuştur.Nitekim ayetlerin insanlar üzerinde etkili olmasını sağlamak ve ilahi rehberlik altında topluma çekidüzen verebilmek için Hz.Peygamberlerin otoritesini sağlamak bir zorunluluktu.Bu yüzden Allah’a itaat Hz.Peygambere itaat etmek ile aynı şey sayılmış ve ona itaat edilmesi istenmiştir.Bu konuda Kur’an’da iman ve itaat birlikte ele alınarak şöyle buyrulmuştur:‘’Peygamber,Rabb’inden kendisine indirilene iman etti,müminlerde

(iman ettiler).Her biri;Allah’a,meleklerine,kitaplarına ve peygamberlerine iman ettiler ve şöyle dediler:’’Onun peygamberlerinden hiçbirini (diğerinden) ayırt etmeyiz.’’ Şöyle de dediler:’’İşittik ve itaat ettik.Ey Rabb’imiz! Senden bağışlanma dileriz.Sonunda dönüş yalnız sanadır.’’ Allah,Peygamberlerin tebliği sonucunda oluşan adalet,özgürlük ve rahmet ortamının devam etmesi için onun desteklenmesini istemiştir.Onunla gönderilen dinin yaşaması bu desteği kaçınılmaz kılmaktadır.

Kur’an’da Hz.Peygambere itaat etmek,başarı elde etmenin yollarından biri olarak ele alınmıştır.Bu açıdan Allah,insanları Peygamberlerine muhalefetten sakındırmaktadır.Peygambere muhalefet etmekle ayetleri yalanlamak benzer bir tutum olarak algılanmıştır.Bu konuda gelen ayetler, Hz.Peygamber’e itaatin önemini vurgulamaktadır.Kur’an’da Nisa suresinin 115. ayetinde, ‘’Kendisine hidayet (doğru yol) bahşedildikten sonra Peygamber ile bağını koparan ve müminlerin yolundan başka bir yola sapana gelince,onu kendi tercih ettiği yolda bırakacak ve ona cehennemi tattıracağız.Ne kötü kötü bir gidiş yeridir orası!’’ buyrulmuş ve peygambere karşı gelmenin doğuracağı sonuçlar açıklanarak insanlar uyarılmıştır.

FIKIH İLMİNİN TANIMI

FIKIH İLMİNİN TANIMI

Fıkıh, sözlükte bir “şeyi derinlemesine bilmek ve kavramak anlamına gelir.” Terim olarak ”kişinin günlük hayatında faydasına ve zararına olan şeyleri bilmesidir.” Fıkıh kelimesi Peygamberimiz (s.a.v)’ nin vefatından sonra özel bir anlam kazanmış ve bir ilim dalı olmuştur.
Fıkıh ilmi ile uğraşan; ayet ve hadis gibi delillerden herhangi bir konuyla ilgili dini hüküm ortaya koyabilme yeteneğini sahip kimseye “Fakih” denir. Bu anlamda fıkıh ile içtihat, fakih ile müçtehit aynı anlamda kullanılmıştır.
Fakih, fıkhın kaynakları olan Kur’an ve sünnet üzerinde düşünerek doğruyu yanlıştan, faydalıyı zararlıdan ayırt etmeye yarayacak ilkeler ve hükümler çıkarmaya çalışır.

Fıkıh İlminin Amacı ve Önemi

FIKIH İLMİNİN AMACI ve ÖNEMİ

Fıkıh ilmi, insanın kendi yararına ve zararına olan şeyleri bilerek dünya ve ahiret mutluluğuna ulaşmasını amaçlar. İnsanın yaratıcısına, kendine ve diğer insanlara karşı hak ve sorumluluklarını öğretir. Adaletli, huzurlu ve istikrarlı bir toplum oluşmasına katkı sağlar. İnsanlar arası ilişkileri yaratılışta eşitlik ve esasına dayanır.
Fıkıh ilmi, İnsan haklarının neler olduğunu açıklar ve bunların korunmasına dair ilkeler koyar. İnsanlar arası ilişkilerin olumlu yönde ilerlemesine katkıda bulunur. Ayrıca Fıkıh ilmi, hayatı kolaylaştırıcı kuralları öğrenmemizi sağlar.

Fıkıh İlminin Konusu ve Kapsamı

FIKIH İLMİNİN KONUSU VE KAPSAMI

FIKIH İLMİNİN KONULARI
|
--------------------------------------------------------------------
| | | |
| | | |
| MÜNAKEHAT MUAMELAT UKUBAT
İBADETLER (AİLE HUKUKU) (SOSYAL İLİŞKİLER) (CEZALAR)
Namaz Evlenme Günlük hayatla ilgili Suçlar
Oruç ve her türlü akitler(anlaşma) ve
Hac Boşanma cezalar
Zekat

Fıkıh, İnsanın bütün fiil ve davranışlarını kendine konu alır. Bunların dindeki yerini belirlemeye çalışır. Örneğin; insanın namaz kılması,zekat vermesi, alışveriş yapması gibi konularla ilgilenir.
Fıkıh öncelikle ibadet konularını ele alır. Fıkıh kitaplarında temizlik, ibadetlere ön hazırlık olduğu için ibadet konularından önce anlatılmıştır. İbadetlerden sonra aile kurumu ele alınır. Evlenme, evliliğin sona erdirilmesi, aile fertlerinin hak ve sorumlulukları gibi konular işlenir.
Fıkıh, gündelik yaşantımızda diğer insanlarla sürdürdüğümüz ilişkilerimizi ele alır ve daha çok ilkesel düzeyde işler. Muamelat adı verilen bu bölümde alışveriş,kira, rehin gibi günlük sosyal ilişkilerle ilgili konulara yer verilir.

Fıkıh İlminin Konusu ve

23 Mart 2010 Salı

Hadis Soruları

HADİS SORULARI

*Hz. Muhammed’in Beşeri yönünü gösteren ayeti manasıyla yazınız.

____________________________________________________________________

De ki ben de sizin gibi bir insanım ,bana ancak ilahınızın bana tek bir ilah olduğu vahyediliyor.

*Hz. Muhamed’in peygamberlik yönünü gösteren ayeti manasıyla yazınız.(Fussilet 6)

____________________________________________________________________

Kendilerine peygamber gönderilenlere mutlaka soracağız.Peygamberlere de elbette soracağız.

*Peygamberimizin sünnetlerinden beş tanesini yazınız.

Tevhid , 5 vakit namaz , cihad , adalet , haksızlık karşısında susmaması , tebliğ

*”Eferaeyte…” diye başlayan ayetin devamını manasıyla beraber veriniz.

____________________________________________

Arzularını edineni görmüyor musun?

*”men yudıi” diye başlayan ayetin devamını manasıyla beraber yazınız.

__________________________________ Kim rasüle itaat ederse Allaha itaat etmiş olur

*Hadis ilmi ne demektir?

Hadis ilmi , Hz. Peygamberle ilgili rivayetleri senet ve metin yönüyle inceleyen , hadisleri değişik yönleriyle değerlendiren ve bu değerlendirmenin usul ve kaidelerini belirleyen ilim dalıdır

*Rivayetü’l Hadis ne demektir?

Rivayetü’l Hadis ilmi , Hz. Peygamberin söz , fiil ve takrirleriyle ilgili rivayetlerin belirlenmesini ve sonraki nesillere aktarılmasını konu edinmiştir.

*Dirayetü’l hadis ne demektir?

Dirayetü’l hadis ilmi hadisin sened ve metninin incelenmesi ile ilgili kuralları tespit eder ve hadisin gerçekten Peygambere ait olup olmadığını ölçülerini belirler.

Hadis ilminin amacı nedir?

Hadis ilminin amacı , Hz. Peygamberin söz , fiil ve takrirlerini , ahlak ve vasıflarını doğru olarak tespit edip sonraki kuşaklara aktarmaktır.

*Hadisin sözlük ve kavram anlamlarını yazınız

Hadis kelimesi sözlükte yeni olan , sonradan meydana gelen , söz ve haber anlamlarında kullanılır.Ancak hadis ilim dalı haline geldikten sonra bu kavram Hz. Peygamberin sözleri , fiilleri , ve taklitleri olarak tarif edilmiştir.

*Sünnetin sözlük ve kavram anlamlarını yazınız.

Sünnet sözlükte yol , gidişat, hal , tavır , yaşam biçimi , çığır , kanun gibi anlamlarda kullanılmaktadır……………………………………………………………………………………………………………………………………..

*Ravi nedir?

Hadisi senedi ile usulune uygun olarak nakleden kimseye denir.

*Rivayet-Mervi ne demektir?

Rivayet : Hz. Peygambere ait söz , fiil , ve taklitleri nakletme , aktarmak demektir.

Mervi : Aktarılan habere ise mervi denir.

*Senet- isnad ne demektir?

Senet terim olarak hadisi nakleden ravilerin isim zinciridir.

Senette yer alan raviler zinciri ile sözü rasülüllaha kadar dayandırmaya ise isnad denir.

*Metin nedir?

Metin , hadiste raviler zincirinden sonra gelen , Hz. Peygamberin sözünün yer aldığı kısımdır.

*Tarik nedir?

Tarik sözlükte yol anlamındadır.Bir hadis terimi olarak senetteki ravilerin isimlerinin sırasıyla zikredildiği kısma tarik denir.

*Tabaka nedir?

Tabaka aynı dönemde yaşamış birbirine yaşça yakın olan ravilerin oluşturduğu gruplara denir.Örneğin ; sahabe tabakası , tabiin tabakası gibi.Ayrıca hadis kitapları da özelliklerine göre tabakalar şeklinde tasnif edilmiştir.

*Cerh nedir?

Cerh sözlükte yaralamak kınamak anlamındadır.Hadis terimi olarak bir ravinin adalet ve zabt yönünden eksik olduğunun ,bu nedenle de rivayetlerin kabul edilemeyeceğinin belirlenmesidir.

*Ta’dil nedir?

Ta’dil sözlükte doğrultmak , düzeltmek, bir kimsenin suçsuzluğunu açıklamak , adaletini bildirmek anlamındadır.Hadis terimi olarak ravinin adalet ve zabt sıfatlarını taşıdığını,rivayetlerinin güvenilir olduğunu belirlemektir.Ta’dil edilmiş ravi ,siga ,sebt ve hüccet gibi olumlu vasıfları alınır.Ravilerin bu yönleriyle araştırılıp tetkik eden ilme cerh ve ta’dil ilmi denir.

*Metain –i aşere ne demektir?

Bir ravinin güvenilmez olduğunu gösteren on hususa denir.Bu on kusurun beşi ravinin adaleti beşi de zaptıyla ilgilidir.

A-)Ravinin adaleti ile ilgili olan tenkit noktaları

1-Ravinin hadis rivayetindeki yalancılığı

2-Ravinin günlük hayatında yalancılıkla itham edilmesi

3-Ravinin İslam’ın emir ve yasaklarına uyma konusundaki gevşekliği

4-Ravinin yeterince tanınmaması

5-Ravinin bid’at ehlinden olması

B-)Ravinin zaptıyla ilgili olan tenkit noktaları

1-Ravinin rivayetlerinde çok yanlış yapması

2-Ravinin dikkat etmesi gereken yerlerde gaflet göstermesi

3-Ravinin hadisin sened ve metninde doğru sanarak hata yapması

4-Ravinin sika(güvenilir) ravilerden birine muhalif olarak rivayette bulunması

5-Ravinin hafızasının zayıf olması

Örnek Bir Dua

Ya Erhamerrahimin! Bizlere bitmez tükenmez nimetler ihsan eyledin, sana hamd olsun. Cennet gibi bir vatanın sahibi mefahir dolu tarihin varisi kıldın ; sana hamd olsun. Minare gölgesinde , ezan ülkesinde dünyaya getirdin ; sana hamd olsun. En büyük servet , en büyük devlet , imana erdirdin , iman nimetini aramadan buldurdun ; sana hamd olsun. Bizi bir Regaip kandiline bizi bir üç aylara yetiştirdin ; sana hamd olsun. Ruhlar aleminde sana verdiğimiz kulluk sözleşmesini yenilemek istiyoruz , lütfunla kereminle bizi kabul eyle. Sana layık kul eyle. Habibine layık ümmet eyle. Kur’an’a hadim millet eyle. Şu anda af olmadık bir günahımızı bırakma. Sevince çevirmediğin bir keder bırakma. Ödetmeyeceğin bir borç bırakma. Kabul etmediğin bir duamızı bırakma.

Ya Erhamerrahimin! Allahım! “Nimetlerimi saymak isteseniz bitiremezsiniz.” Buyurduğun gibi yerleri , gökleri , bitkileri , hayvanları , dağları , denizleri , canlıları , cansızları , hep bizim emrimize verdin; bizim hizmetimize rağmettin ki sana kulluk edelim , kullarına hizmet edelim , şefkat edelim diye ama Ya Rab! Biz bu görevi yerine getiremedik , emrinize uyamadık , yasaklarından sakınamadık. Şimdide tevvab olduğunu , vehhab olduğunu , kul tevbe edince duasını kabul eden olduğunu , kulun isteği çoğaldıkça lütfu keremi çoğalan Mevla olduğunu Ğaffarı zünub , Settarul uyub hataları örten günahları bağışlayan Mevla olduğunu bilerek seni bildik , seni bulduk , sana geldik. Bizleri kabul eyle Ya Rab!

Ya Erhamerrahimin! Huzuruna gelecek layık yüzümüz yok , sözümüz yok ama senden başka gidecek yerimizde yok. Bu millet kadınıyla , erkeğiyle , genciyle , ihtiyarıyla dakikalardan beri kandil gecesinde sana olan biatlarını yenilemek için burada bekliyorlar. Bunları kabul eyle Ya Rab!.

Ya Erhamerrahimin! “Allah , dileyince bütün günahları bağışlar” buyruğundan cesaret alarak geldik. Kul

“Ey peygamberim ; haddi aşmakta ileri giden kullarıma söyle.Benim rahmetimden ümitlerini kesmesinler” buyurduğun için geldik.

“Kullarım siz beni dua ile anın ben duanızı kabul ile , siz beni tevbe ile anın ben sizi bağışlamakla , siz beni sizin gibi insanların arasında anın ben sizi mukarrebun melekler topluluğunda anayım” buyurduğun için geldik.

“Ey peygamberim ; kullarım beni sizden sorar.De ki ben onlara yakınım dua ettiklerinde dualarını kabul ederim” buyurdun diye huzuruna geldik. Ya Rab! Evet günahkarız mücrimiz ama sen Erhamerrahimin sin , sen Ekramel Ekraminsin , sen

“Kul çaresiz kalıpta Rabbim deyince onun duasını kabul eder , sıkıntılarını gideririm.” Buyurduğun için geldik.

“Allah müminlerin yarıdır , yardımcısıdır.Onları içinde bulundukları karanlıklardan aydınlığa çıkarır” buyurduğun için geldik. Velimiz sensin , mevlamız sensin , muînimiz sensin. Ya Erhamerrahimin !. Seni umduğumuz gibi dost bulduk , Mevla bulduk , muîn bulduk.Sen de bizi sana layık kul eyle Ya Rab!.

Ya Erhamerrahimin!. Ya zel celali vel ikram “yaşan mucize Kur’an’ı bize hayat bahş kitap olarak lütfeyledin ve o kitabı tanıtırken

“Ey İnsanlar!. Tarafımdan size bir mesaj geldi. O mesaj ki dertlere deva , ruhlara şifa buyurdun.

“Ey müminler!. Allah ve elçisinden hayat veren mesajlara uyun.” buyurdun. Mutluluk reçetesi yaşayan mucize Kur’an’ı hayat bahş olarak lütfettin.Ama biz bu kitabı ahlak haline getiremedik. Kur’an’ı mubin i gönüllerimizin sönmeyen , solmayan baharı eyle. Yuvamızın , yurdumuzun avizesi eyle. Sıratta yolumuza nur , mahşerde şefaatçi eyle.

Ya Erhamerrahimin! Yerler gökler , doğular batılar, canlılar cansızlar , senin elinde , senin emrinde , sen malikul mulksun

“De ki . Ey Peygamberim!. Ben mülkün sahibiyim , dilediğimden alır dilediğime veririm.Dilediğimi aziz dilediğimi zelil ederim.( ) Hayır senin elinde Ya Rab!. Müelliful Kulupsun , Muşerriful Kulupsun , gönüllerimiz senin elinde Ya Rab!. Gönüllerimizi sevginle doldur. İtaatı sevdir. İsyandan nefret ettir. Sen Rahman ve Rahimsin. Vedudsun. Sevginin kaynağısın. Ya Rab! ; Kuru topraklara can veren, denizde nehir akıtan, diken de gül bitiren Mevla! Bizi kandan, Kinden,Öfkeden,Düşmanlık tan hıfzı emanında eyle Ya Rab. Yüzyıllar boyu doğumuz, batımız, kuzeyimiz, güneyimiz keder de kader de, acı da tatlı da etle tırnak gibi, Ruhla beden gibi bir olduk, beraber olduk

“ Parçalanıp bölünmeden allah’ın kitabına sarılın” buyruğuna uyduk ve o yüzden bu medeniyetleri meydana getirdik. O yüzden Çanakkale geçilmez dedirttik, o yüzden milli mücadelede muzaffer olduk. Hayvanlar için dahi vakfiyeler tesis etmiştik. Yaratana tazim, yaratılmışa şefkat duyguları ile bu coğrafyayı böylesine bir vatan haline getirmiştik. Ya Rab! Bize öğrettiğin dua ile sana iltica ediyoruz sığınıyoruz.

“ Ya Rabbi bizi ve bizden önce iman ile göç edenleri ebediyen bağışla. Müminlere karşı gönüllerimizde kin bırakma; Sen esirgeyen bağışlayan Mevla’sın

“ Kullarım hatırlayın şu nimetimi, bir zaman siz birbirinizin can düşmanıydınız ateş uçurumunun kenarındaydınız imanla Allah ve Peygamber inancıyla hasımları hısım, Ağyarı Yar, düşmanı dost haline getirmiştik” buyurdun ama Fitne katilden beterdir” buyurdun. Yüzyıllar boyu bu millet kardeş olarak yaşadı ve bu sayede medeniyetler kurdu. Ya Rab! Fitnenin elini bu millet üzerinden çek bu milleti yeniden sarmaş dolaş eyle. Akan kanı dindir. Kandan Kinden şu milleti hıfzı emanında eyle.

Ya Erhamerrahimin! El açıp huzuruna gelen bu insanların vucutlarına sağlık, kazançlarına bereket, yuvalarına mutluluklar lutfeyle. Rızıklarını helal ve bol olarak ihsan eyle. Bunca nimet muvacehesinde de sana karşı şükran görevini yapabilmeyi lütfeyle.

Ya Erhamerrahimin! Bizlerden ayrılarak huzuruna varmış cümle geçmişlerimizin ruhlarını şad makamlarını cennet eyle. Taksiratlarını mağfur, saylerini meşkur eyle. El açıp dua edenlerin şu kandillerini ömürlerinin son kandili etme. Bayrağımızın gölgesinde sıhhat ve afiyetle nice kandillere yetişebilmeyi kereminle lutfeyle. Canımızdan, kanımızdan yaratılan ümidimiz, istikbalimiz olan evlatlarımızı bizler için hayru halef eyle. Büyük mahkemende onları bizden şikayetçi değil şefaatçı eyle.

Ya Erhamerrahimin! Nefsin, şeytanın, şeytanlaşmış insanların şerrinden yavrularımızı hıfzı emanında eyle. İbrahim a.s. nasıl ki ateşi gül bahçesi haline getirdiğin gibi şu olumsuz şartlar içerisinde dikenler içerisinde güller yetişmesini lütfeyle. Yunus a.s. gece karanlıklarından deniz dalgalarından selamet sahiline kavuşturduğun gibi maddi manevi sıkıntılardan, bunalımlardan milletimizi aydınlığa kavuştur Ya Rab. Eyüp a.s. mı çeşitli hastalıklardan şifa eylediğin gibi Eyyüp a.s.

“Ya Rab! Hastalık beni kuşattı sen ise en büyük merhamet sahibisin” duasıyla sana iltica ediyoruz hastalarımıza şifalar, borçlularımıza edalar, dertlilerimize devalar, darda olanlara genişlik sıkıntı da olanlara ferahlıklar lutfeyle. Güzel ülkemizi kuraklık, kıtlık, deprem ve salgın hastalık gibi afet ve musibetlerden hıfzı emanında eyle. Devletimizi payidar milletimizi bahtiyar eyle.

Ya Erhamerrahimin! Bayrağımızı hakim Ezanımızı daim eyle. Esselam selamet veren ismi şerifin hürmetinle şu cennet yurdumuzda huzur içerisinde böyle bir kandil ihya etmeyi bizlere nasip ediyorsun aynısını Balkanlarda,Kafkaslarda, Irakta, Filistin de, Kıbrısta ve Türki Cumhuriyetlerde de lutfeyle. Bütün dünyaya sulh ve sukun lütfeyle. Esselam ismi şerifin hürmetine dünyadan ayrılırken imanla hüsnü hatime ile Kelime-i Tevhid diyerek sana dönebilmeyi lutfeyle Ya Rabbi. Bizi mezarda ve mezar ötesinde yalnız bırakma. “Nerede olursanız olunuz ben sizinle beraberim” buyuruyorsun. Ya Rab! Kabrin korkunçluğunu gider Ya Rab!

“Rabbım ALLAH’tır deyip de dosdoğru olanlar yok mu? Onlar ölürken, mezara girerken, mahşere giderken melekler: ‘Üzülmeyin kaygılanmayın biz sizinle beraberiz’ “ dedirttiği kişilerden eyle. Melekleri bize eş ve yoldaş eyle. Huzurunda kurulacak mahkemede bir ömrün, ömür içinde özel önemi olan gençliğin, servetin, ilmin, hesabın sorulduğu günde bizi rüsva etme Ya Rab!. İbrahim peygamber ki “Eslemtü bi rabbil alemin” , “ Alemlerin Rabbi olan Allah’a teslim oldum” diyen İbrahim a.s. evladını kurbana vermiş olan , Kabe’ yi yapmış olan bu peygamber

Ya Rab! ; “Servet ve malın fayda vermediği günde beni rüsva etme” diye dostun olan bir peygamber böyle yalvarıyor. Ya Rab! , toprağın üzerinde aziz ettin , toprağın altında zelil etme. Senin sevginle açılan bu elleri boş çevirme. Sevginle yaşaran bu gözleri ruzu cezada ağlatma Ya Rab!. Bir gün olup

“Bugün kimseden kimseye fayda gelmez , bugün iş Allah’a kalmıştır” tecelli ettiği günde bizi utandırma Ya Rab!. “Gizli sırların açığa döküldüğü gün” bizi mahcup etme Ya Rab!.

“Bir gün olup nice yüzler ağaracak , nice yüzler kararacak” yüzümüzü karartma Ya Rabbi!.

“Bir gün olacak , kişi kardeşinden , ana babasından kaçacak” Ya Rab , bizi kaçanlardan değil kucaklaşanlardan eyle. Bir ahın bin Efkan olduğu , kimsenin kimseden fayda gelmediği akrabalık bağlarının çözüldüğü , peygamberlerin bile nefsi nefsi diye ağlaştığı günde bizi rüsva etme Ya Rabbi!. Ayet ayet , sure sure okunan kelamın için , yapılan hatm-i şerifler için , esnasında yapılan tilavet secdeleri için ve okunan esmaul Hüsna için ömürlerinin baharında çiçekleri burunlarında kutsal değerler uğruna canlarını veren aziz şüheda için bu yurdun toprağına namını , şanını hak eden ecdadımız için , senin sevginle dökülen göz yaşlarımız için.Ya Rab, bulut ağlayınca çimen gülermiş , çocuk ağlayınca ananın göğsü süte gelirmiş , kul ağlayınca rahmetin coşarmış , rahmetine gark eyle. Bizi merhametinden mahrum etme Ya Rabbi!. Yapılan Hatm-i Şerifler , okunan Mevlit-i Şeriften hasıl olan sevabı varlığın sebebi , alemlerin rahmeti , gelmişin ve geleceğin bir tanesi , dünyada peygamberimiz , ukba da şefaatçimiz Hz. Muhammet (sav) in ruhuna hediye eyledik vasıl eyle Ya Rab!. Şu an el açıp dua ederek amin diyen cemaatimizin yakınlarından ahirete intikal etmiş olanların ruhlarına armağan eyledik sen vasıl eyle Ya Rabbi!. “Essabır” ismi şerifin hürmetine şu konuda da dua edilse de şu cemaat amin deseydi diye gönlünden geçen kardeşlerimizin muratlarına naili meram eyle Ya Rabbi!. Okunan Kur’an hürmetine günahlarımızı affeyle. Bizi cennet ve cemalinle müşerref eyle. Dualarımı makbul dileklerimizi kabul eyle. (salatü selam).

TESBİH NAMAZI

TESBİH NAMAZI

Niyet : Ya Rabbi. Niyet ettim senin rızan için tesbih namazını kılmaya

1.REKAT 3. REKAT

Tekbir

Subhaneke

Tesbih (15)

Euzu besmele

Fatiha+zammı sure

Tesbih (10)

Ruku

Tesbih(10)

Semi allahu limen hamideh

Tesbih (10)

Secde

Tesbih(10)

İkinci secde arası 10 tesbih

İkinci secde

Tesbih (10

Tekbir

Subhaneke

Tesbih (15)

Euzu besmele

Fatiha+zammı sure

Tesbih (10)

Ruku

Tesbih(10)

Semi allahu limen hamideh

Tesbih (10)

Secde

Tesbih(10)

İkinci secde arası 10 tesbih

İkinci secde

Tesbih (10

2. REKAT 4. REKAT

Tesbih (15)

Besmele

Fatiha+zammı sure

Tesbih (10)

Ruku

Tesbih(10)

Semi allahu limen hamideh

Tesbih (10)

Secde

Tesbih(10)

İkinci secde arası 10 tesbih

İkinci secde

Tesbih (10

Tesbih (15)

Besmele

Fatiha+zammı sure

Tesbih (10)

Ruku

Tesbih(10)

Semi allahu limen hamideh

Tesbih (10)

Secde

Tesbih(10)

İkinci secde arası 10 tesbih

İkinci secde

Tesbih (10

Subhanellahi vel hamdü lillahi ve la ilahe illellahu vellahu ekber ve la havle ve la kuvvete illa billahil azim

DİNİ TÖRENLERDE YAPILABİLECEK TÜRKÇE DUA METNİ

DİNİ TÖRENLERDE YAPILABİLECEK TÜRKÇE DUA METNİ

İlâhi!Hamdini sözümüze sertâc ettik.Zikrini kalbimize mi’rac ettik, kitabını kendimize minhâc ettik.Biz yoktuk sen var ettin, varlığından haberdar ettin, aşkınla gönlümüzü bî-karar ettin.İnâyetine sığındık , kapına geldik.Hidayetine sığındık lütfuna geldik.Kulluk edemedik, affına geldik.Şaşırtma bizi, doğruyu söylet, neş’eni duyur, hakikati öğret.Sen duyurmazsan biz duyamayız, sen söyletmesen biz söyleyemeyiz, sen sevdirmezsen biz sevemeyiz.Sevdir bize hep sevdiklerini.Yerdir bize hep yerdiklerini.Yar et bize erdirdiklerini.sevdin habîbini, kâinata sevdirdin.Sevdin de hil’at-i risaleti giydirdin.Makâm-ı İbrahim-ı İbrahim’den Makâm-ı Mahmud’a erdirdin, server-i esfîya kıldın, Hâtem-i enbiya kıldın.Muhammed Mustafa kıldın.Salât-ü selam, tahiyyât-ü ikram, her türlü ihtiram ona, onun âline, ahbabına, ailesine, ashabına ve etbaına olsun Ya Rab!

Ya İlahel Alemin!Senin rızanı kazanmak ve sevgili peygamberimizin büyük şefaatlerini tahsil etmek, özellikle geçmişlerimizin ruhlarını şâd etmek niyetiyle okuduğumuz Kur’an-ı Kerîm ve Mevlîd-i şerifi kabul eyle Ya Rabbi!

Hasıl olan sevabı, peygamberlerin sonuncusu, iki cihan güneşi ve ebedi şefaatçimiz Hz. Muhammed (s.a.s) Efendimiz’in aziz ve temiz ruhlarına hediye eyledik vasıl eyle Ya Rabbi!Diğer bütün peygamberlerin , Hz. Peygamberin evladının, zevcelerinin, torunlarının, ashabının, müctehid imamaların, evliyanın, Salihlerin ve bütün inanan erkek ve kadınların da ruhlarına hediye eyledik vasıl eyle Ya Rabbi!

Şu anda senin huzuruna gelmiş ve bizlerden bir fatiha ümit eden bütün din kardeşlerimizin de ruhlarına hediye eyledik ulaştır Ya Rabbi!

Buraya toplanıp amin diyen ve günahlarının bağışlanmasını ümit eden buradaki muhterem topluluğumuzun da bütün geçmişlerini bu Kur’an ziyafetinden haberdar eyle Ya Rabbi!Günahlarını bağışla, makamlarını cennet, derecelerini âli eyle Ya Rabbi!

Hasıl olan sevabı, kahraman ecdadımızın, kanı pahasına bizlere miras bıraktığı bu cennet vatanımızı, yeniden istiklâline kavuşturan Başöğretmen Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün ve Milli Eğitim camiasının çeşitli kademelerinde hizmet edip rahmet-i rahmana kavuşan bütün öğretmenlerimizin ruhlarına hediye eyledik ulaştır Ya Rabbi!

Ve yine din, vatan ve mukaddesât uğruna, hayatlarının baharında geride hiç dinmeyen gözyaşları bırakarak, ülkemizi bölmeye yönelik terör saldırılarına hedef olan aziz şehitlerimizin de ruhlarına gönderiyoruz vasıl eyle Ya Rabbi!

Bu vatan evlatlarını Tevbe suresinde ilan ettiğin “Allah mü’minlerden, cennete karşılık mallarını ve canlarını satın almıştır…” müjdesine nail etmeni, duamıza “amin” diyen bu cemaatimizin, acizane bir talebi olarak arz ediyoruz, kabul eyle Ya Rabbi!

Ey yüce Rabbimiz!Senin rızanı umarak burada toplandık, huzuruna geldik, boynumuzu büktük, elimizi açtık,seni acıyan ve affeden biliyor ve inanıyoruz.Rahmet ve Ğufran ism-i şerîfinle tecelli eyle, ellerimizi boş döndürme Ya Rabbi!Bizi iki cihanda aziz eyle, perişan eyleme,dünyada ve ahirette hakkımızda hayırlı olan ne ise onu nasib eyle!Dünyanın sıkıntılarıyla, günahlarıyla bunalan ruhlarımızı, kararan kalplerimizi Kur’an’la huzura kavuştur.Bizi, senin ve sevgili resulunun muhabbetine yaklaştır Ya Rabbi!

Ey Yüce Rabbimiz!Bir gün bizlerde geçmişlerimiz gibi senin “Her canlı ölümü tadacaktır” hükmüne boyun eğip huzuruna geleceğiz.son nefesimizde Kelime-i Tevhîdi ve Kelime-i Şehâdeti nasip eyleyerek kamil bir iman ve Salih bir amel ile huzuruna gelmeyi nasib eyle!

Gerçi günahlarımız çoktur ama senin rahmetinde her şeyi kuşatmıştır.Bir kulun bütün isyanına rağmen ellerini sana atçımı onun günahlarını affetmemekten utandığını söyleyecek kadar kerimsin rahimsin.Ey Rabbimiz!Rahmetin gazabından üstündür.Bize rahmetinle tecelli eyle.Bazı yüzlerin ağarıp bazı yüzlerin kararacağı günde, bizi;yüzleri ak,gönlü pak olan, sevgili Resul’ünün bayrağı altında toplanan mutlu insanların zümresine kat; onun yanında cennete girmeyi, mübarek cemal görmeyi,evliyaya komşu olmayı nasib eyle Ya Rabbi!

Allah’ım!Mülkün sahibi sensin,dilediğine verir, dilediğinden alırsın,sen her şeye kadirsin.Kalplerimizi hoşnut yola ilettikten sonra bir daha bu yoldan ayırma!Bizi cehennem azabından koru!Bütün Müslümanların günahlarını bağışla yaptıklarımızı yüzlerimize vurma.Yurdumuzu ve bütün İslam diyarını her türlü kazalardan, belalardan, afetlerden, depremlerden, yangınlardan, düşman hücumlarından sen koru Ya Rabbi!Bu cennet vatanımızı bölmek isteyen içte ve dıştaki hainlere fırsat verme Ya Rabbi!Minarelerimizden ezanı vatanımızın üstünden ay yıldızlı bayrağımızı eksik etme Ya Rabbi!Kahraman ordularımızı karada, denizde, havada daima muzaffer eyle Ya Rabbî!Devlet adamlarımıza vatanımız için yapmak istedikleri hayırlı işlerde yardımcı ol.Devletimizi ve vatanımızı ebediyen payidar eyle Ya Rabbi!

Çoluk çocuğumuzun kalbine İslam nurunu, Kur’an hidayetini yerleştir, bütün soyumuzu İslam’a ve Kur’an’a bağlı insanlar eyle.Cümlemizi Müslüman olarak yaşat,Müslüman olarak öldür ve iyi kullarının arasına karıştır Ya Rabbi!Bizi dünya ve ahiret mutluluğuna erdir.Sıhhatli vücutlar ve helalinden bol rızıklar vererek kimseye muhtaç etme.Ey Rabbimiz!Affedicisin affı seversin bizleri affeyle.Bizi umduklarımıza nail korktuklarımızdan emin eyle Ya Rabbi!

Ey Rabbimiz!Sırf senin rızan için yapmış olduğumuz ibadet ve dualarımızı Kâbe-i Muazzama da ve Rasulullah’ın huzurunda yapılıp, kabul buyrulan dualara ilhak eyle Ya Rabbi!

Hayırların halkı,şerlerin def’i ve günahlarımızın affı için, bütün geçmişlerimizin ruhlarının memnun ve mesrur olması için, Allah rızası için El-Fatiha!